Optimal service på restauranger
Personsökarsystem och självbetjäningskiosker ger optimal service på restauranger
Självbetjäning via en kiosk blir allt vanligare.
En kiosk är ett bra sätt att öka försäljningen och undvika köbildning i restaurangen. Men ofta blir det så att kunderna köar där maten lämnas ut.
Det finns flera lösningar som ger snabbare expediering, men i slutändan är ett personsökarsystem den optimala lösningen. När man delar ut en personsökare när gästen beställer vid självbetjäningskiosken, kan gästen sätta sig ner och känna sig förvissad om att han eller hon får veta när maten är klar. Så snart maten är klar kan köket kalla på gästen genom att personsökaren piper eller vibrerar, och gästen kan hämta sin mat och lämna tillbaka personsökaren.
Personsökarsystem på restauranger och caféer har funnits i årtionden. Gästerna har alltid varit nöjda eftersom de vet att de får maten direkt när den är klar, varm och fräsch, och serveringspersonalen har varit nöjd eftersom de inte behöver springa runt och ropa på kunderna.
Personsökarsystem är win-win för restauranger och många andra ställen, där de precis som en kiosk hjälper restaurangen att korta väntetiderna, säkerställa ordersäkerheten och naturligtvis öka intäkterna och spara på personalkostnaderna.
Fler och fler människor känner sig bekväma med att beställa via en kiosklösning eftersom det ger dem en känsla av att ha mer kontroll, och på kioskskärmen kan man dessutom visa fler och bättre digitala bilder som gör att gästen tycker att det ser mer aptitligt ut. Så det är inte så konstigt att fler och fler gäster i alla åldrar tycker att det är okej att beställa via en kiosk;
https://www.kioskmarketplace.com/blogs/consumer-demand-for-restaurant-kiosks-is-on-the-rise/
Den globala kioskmarknaden förväntas växa från 22,69 miljarder USD år 2021 till 52,05 miljarder USD år 2028, och även om hotell- och restaurangbranschen bara utgör en del av detta, så är det förstås en fantastisk utveckling, och vi är övertygade om att även marknaden för personsökare kommer att känna av denna ökning.
Även om man beställer sin mat via en kiosk så innebär det inte att restaurangens service och arbete är över. Maten ska antingen bäras ut till gästen eller också ska gästen själv hämta den. Om restaurangen redan har självbetjäning, eller om restaurangen har personalbrist (vilket är ett av de stora problemen inom hotell- och restaurangbranschen idag), så kan restaurangen kanske helt eller delvis övergå till självbetjäning.
I den situationen kan många restauranger inte förstå hur beställning i en självbetjäningskiosk kan kombineras med att kunderna själva hämtar sin mat, för hur ska kunden få veta att maten är klar och kan hämtas? Vissa kanske tror att en stor digital skärm som visar upphämtningsnumret kan vara en lösning, men ofta blir det kö framför skärmen, vilket återigen skapar en situation med många gäster som är missnöjda för att de ska stå i kö.
Andra springer ut med maten när de har tid, men problemet är ofta att man måste ta reda på var gästen sitter, vilket kan innebära att man måste ropa ut i lokalen vilken maträtt det rör sig om. Varken gästerna eller personalen lär uppskatta rop och skrik.
Lösningar
Det finns faktiskt personsökarsystem som kan vara till hjälp i dessa situationer med självbetjäningskiosker, vare sig du vill springa ut med maten eller låta gästerna hämta den själva.
Om man vill springa ut med maten är ett gästlokaliseringssystem med personsökare en bra lösning. Detta kallas också ofta för ett bordspårningssystem. Det är i princip en personsökare som gästen får vid kiosken och tar med sig till bordet. I köket eller bakom disken kan personalen sedan se på displayen var gästen sitter och kan då gå ut med maten respektive bord.
https://discoversystems.se/produkt/guest-location-system-table-tracker/
Om man väljer att gästen själv ska hämta sin mat kan lösningen vara ett vanligt pucksystem där gästen får en personsökare/puckar tillsammans med sitt beställningskvitto vid kiosken. När maten är klar skickar köket eller disken en signal till personsökaren, som blinkar, piper eller vibrerar. Enkelt och smidigt.
https://discoversystems.se/produkt/silent-ordering-system-pucksystem/
Ett alternativ till kiosker är att använda QR-koder för beställning på borden. Här beställer gästen maten genom att skanna en QR-kod som presenterar en meny och ett beställningsalternativ (och i vissa system även ett betalningsalternativ). Köket kan sedan se var gästen sitter och kan bära ut maten till respektive bord när den är klar.
https://discoversystems.se/produkt/ordertable/
Många restauranger vet inte att man även kan använda QR-beställning tillsammans med självbetjäning och låta gästerna hämta maten själva. I så fall förses bordet med QR-koden och en stationär display med en personsökare. Gästen informeras via appen om att maten är redo att hämtas när personsökaren i den stationära displayen på bordet blinkar och piper. Den här lösningen sparar naturligtvis mycket tid för serveringspersonalen som istället kan användas för andra uppgifter.
Kontakta oss för råd om hur du kan hjälpa din personal och få nöjda gäster. Vi har trots allt över 20 års erfarenhet av just detta.