Vad gör du för att säkerställa att dina kunder kommer igen?
Som restaurang- eller caféägare, chef eller souschef
gör du förmodligen mycket för att locka till dig kunder. Du kanske annonserar på Facebook, Twitter, Instagram eller andra plattformar. Du ser till att ni finns på Foodora eller Dinnerbooking etc. och du är glad över att ni finns på Tripadvisor.
Och du känner säkert till den gamla statistiken som visar att det kostar 7-8 gånger mer att skaffa en ny kund än att sälja till en befintlig kund.
Så hur säkerställer du att era dina kunder kommer tillbaka om och om igen? Ja, det är klart att pris och kvalitet ska motsvarar gästens förväntningar, men det är naturligtvis också viktigt att överträffa gästens förväntningar, exempelvis vad gäller service. I så fall kommer gästen inte bara tillbaka utan ger er även gratis reklam till vänner och bekanta, och plötsligt får man nya kunder genom stamkunderna.
Och hur säkerställer man detta? Det kan man göra genom att utnyttja alla kontaktpunkter med gästen under restaurang- eller cafébesök, och på Discover Systems har vi ständigt fokus på att hjälpa våra kunder att förbättra servicen och minska kostnaderna samtidigt.
I dagens läge är personalbrist inom hotell- och restaurangbranschen ett stort samtalsämne, och vi har specialiserat oss på just detta. Vi erbjuder nämligen system som hjälper restauranger och caféer att antingen effektivisera befintlig personal, eller till och med i vissa situationer spara på personalkostnaderna.
En situation som ofta ställer till problem på restauranger är exempelvis om personalen sjukanmäler sig. Att hitta personal kan vara svårt i allmänhet, men att hitta någon med kort varsel kan det vara ett väldigt stort problem.
Servitörsystem eller gästpuckar
Våra system, som t.ex. servitörsystem eller gästpuckar, kan fungera som anställda som hjälper till, men väl att märka anställda som aldrig är sjuka och som är beredda att jobba dygnet runt/365 utan ytterligare krav.
Många av våra pager-/personkallsystem (som vissa också kallar dem) är praktiska hjälpredor när man behöver dem. Vi har till exempel många kunder som använder våra gästpuckar vid personalbrist eller under extremt hektiska perioder.
Utanför de hektiska perioderna, eller om alla anställda är på jobb, serverar man som vanligt och använder bara systemen under pressade situationer.
Samma sak gäller för servitörsystem, som underlättar arbetet för köket och kocken och ser till att gästerna får sin mat snabbt, precist, varm och fräsch.
När gästerna upplever att serveringarna är under kontroll och att de får sin mat i tid och så fräsch och varm som möjligt, då får gästerna en bättre upplevelse. Det kan ju hända att kunden blir så nöjd att han eller hon kommer tillbaka en annan dag eller rekommenderar restaurangen eller caféet till sina vänner.
Free of Charge
En annan produkt som förbättrar gästupplevelsen är vår Free of Charge, som är en specialdesignad powerbank som caféet eller baren kan använda för att för att få gästerna att stanna längre. Många barer använder ”jordnötstricket” för att kunderna ska bli sittande, men ett av vår tids största problem är faktiskt att telefonerna får slut på ström och att folk måste gå vidare för att ladda dem.
Free of Charge är en enkel produkt som gör det möjligt för exempelvis baren att låna ut en powerbank för att få gästen att stanna kvar och därmed beställa mer, vilket är bra för omsättningen och lönsamheten.
Powerbanken är speciellt utformad så att man bara kan använda den i barens/caféets laddare, och det är därmed inte en powerbank som gästen kan dra nytta av på andra ställen än just där.