Köpcentra blir mer och mer utbredda och populära
Köpcentra är naturligtvis populära ställen att handla på kalla vinterdagar på våra nordiska breddgrader. Men den ökande globala uppvärmningen skapar även en stigande tendens att folk vill shoppa i ett härligt svalt köpcentrum när vädret är varmt.
Många köpcentra har en matgalleria, och här gillar gästerna att äta i lugna omgivningar som en perfekt avslutning på en utflykt till köpcentret.
Ett puck-personsökarsystem är en perfekt service för många restauranger i dessa centra, eftersom det betyder att gästerna inte behöver stå i kö framför restaurangen, utan kan sitta i lugn och ro och vänta på att få maten. Och om de har fått sina drycker först är chansen stor att restaurangen kan tjäna extra på detta, eftersom gästerna troligtvis beställer mer att dricka när de hämtar maten.
Systemet är lätt att använda och lätt för gästerna att förstå. Gästerna får en puck och kan sätt sig vid ett bord och vänta på att bli kallade när maten är klar. På så sätt blir gästerna inte är lika stressade som de kan bli om de får maten direkt och sedan måste springa runt för att hitta ett ledigt bord medan de vet att maten blir kall. Med ett pucksystem blir stämningen lugnare och effektivare till förmån för både gästerna och restaurangen.
Att slippa titta på långa matköer och gäster som är otåliga är också något personalen uppskattar och det ger mycket mindre stress under dagens hektiska timmar.
På vissa platser använder man sig av namn- eller nummerkall som också kan orsaka fel och stress. Om gästen inte hör när personalen kallar eller missuppfattar det kan det bli ett irritationsmoment för alla. Med ett pucksystem slipper man även det oväsen som man får när man ropar.
Men det är inte bara restauranger i köpcentra som kan få nytta av ett pucksystem för gästerna.
Ofta finns det många andra aktiviteter i dessa centra, exempelvis lekplatser eller bowlinghall. Här kan man använda personsökarsystem för att förbättra servicen om det är väntetid på en bana eller aktivitet. Lekplatsen får kanske ha ett maximalt antal besökare, och då måste du vänta på att komma in. Alla vet att det inte är lätt att vänta med barn som snabbt blir otåliga, så om man kan gå runt lite medan man väntar är det en stor lättnad för föräldrarna, och lekplatsen slipper mista kunder som inte orkar vänta. På bowlingbanorna kan man installera en anropsknapp som skickar en signal till en serviceanställd om det skulle uppstå problem med banan eller man vill ha annan hjälp.
På både lekplatser och bowlingbanor kan man även servera mat, och då är ett gästpucksystem även ett perfekt verktyg till förmån för både personal och gäster.
I köpcentrets butiker kan man med fördel också använda pagersystem. Det finns kanske begränsningar på antalet kunder som får vara i butiken på en gång. Inga butiker har lust att skicka bort kunder, och då är ett kundsökarsystem perfekt för att behålla kunderna och för att slippa köer framför butiken. Köer är ofta något som skrämmer bort kunderna. Ett personsökarsystem kan även användas i provrum där man har installerat en anropsknapp. Då kan kunderna ringa efter hjälp och slipper lämna provrummet. Ofta handlar det om att få ett plagg i en annan storlek, och det kan vara irriterande för kunderna att behöva byta om bara för att gå ut i butiken och be om en annan storlek.
Personsökarsystem och pucksystem är perfekt kundservice och får dem att återvända om och om igen.