To serve or not to serve – that is the question!
To serve or not to serve – that is the question!
Från gastronomiska restauranger med fine dining till snabbmat finns en mängd olika sätt att servera maten,
alla med sin egen unika charm och stil. Från eleganta gourmetrestauranger till mysiga kaféer – varje kategori har sitt eget sätt att servera gästerna.
Servitörservice
På gourmetrestauranger ligger fokus på en hög servicenivå och servitörerna har en grundlig kunskap om menyn och vinmatchningarna.
Atmosfären är elegant och servitörerna bär ofta formella uniformer.
På informella kaféer och casual dining-ställen är servicen däremot mer avslappnad,
servitörerna tar upp beställningar och ger rekommendationer utan de formella ritualer som finns i gourmetsegmentet.
På caféer tar personalen vanligtvis emot beställningar vid disken med fokus på fika och lättare måltider.
Fördelar:
- Servicen blir mer personlig när man serverar direkt vid bordet.
- Merförsäljning blir lättare när du har kontinuerlig kontakt med gästerna.
Nackdelar:
- I många fall måste personalen vara servitörsutbildad och leverera den servicenivå som gäller för restaurangen.
- Risk för missförstånd i kommunikationen mellan kök och servitörer.
Bufféservice
Vid bufféer hjälper serveringspersonalen främst till med att fylla på matstationerna, plocka undan på borden och hjälpa gästerna vid behov, snarare än att ta upp beställningar eller servera mat direkt vid bordet.
Fördelar:
- Buffén är lätt att ställa i ordning.
- Servitörerna kan fokusera på att servera drycker eller andra tillbehör.
- Man kan använda runners istället för servitörer.
Nackdelar:
- Buffén måste hela tiden fyllas på med ny mat när rätterna tar slut.
- Servitörerna behöver bara plocka bort porslin från bordet och har begränsade möjligheter till merförsäljning.
Självbetjäning
Självbetjäning förekommer ofta i t.ex. snabbmatsrestauranger eller food trucks.
I dessa segment arbetar personalen ofta från ett kompakt utrymme där de tar emot beställningar,
förbereder maten och serverar kunderna direkt. Tyngdpunkten ligger på snabb service och mobilitet.
Fördelar:
- Servicepersonalen behöver bara uppehålla sig vid disken eller kassan.
- Kunderna hämtar själva maten när den är klar, så personalen slipper springa ut med den.
Nackdelar:
- Självbetjäningskunder förväntar sig ofta snabb service.
- Rusningstiderna kan ofta vara stressiga och det kan uppstå köer.
Semi-självbetjäning
Semi-självbetjäning innebär ofta att gästen beställer vid disken eller kassan,
och att serveringspersonalen sedan kommer med maten till bordet när den är klar.
Fördelar:
- Servitören eller servicepersonalen kan bli stående bakom disken vid beställningen.
- Det är lätt att servera maten om du har ett lokaliseringssystem.
Nackdelar:
- Precis som vid självbetjäning förväntar sig gästerna att maten kommer snabbt
- Även i detta fall kan rusningstiderna vara stressiga och ge köbildning.
- Det kan vara svårt att hålla reda på var gästerna sitter.
Förutom de tidigare nämnda kategorierna finns det även andra typer av restauranger,
t.ex. pop up-restauranger, som kan vara en blandning av olika typer. Det finns också ställen som endast fokuserar på takeaway,
vilket kan ha både fördelar och nackdelar beroende på ställets faciliteter och alternativ för väntande kunder.
Oavsett vilken slags matställe du driver är det viktigt att hitta rätt balans mellan service och effektivitet.
På Discover Systems har vi över 23 års erfarenhet av att hjälpa restauranger att optimera serveringen
så att både gäster och personal får en så bra upplevelse som möjligt.
Kontakta oss för råd om hur vi kan hjälpa just din restaurang så att dina gäster får en exceptionell serviceupplevelse.