Search
Generic filters

De revolutionära självbeställningskioskerna intar restauranger världen över!

De revolutionära självbeställningskioskerna intar restauranger världen över!

Självbetjäningskiosker blir allt vanligare på restauranger över hela världen

 

Denna trend har drivits på av flera faktorer. Personalbristen i restaurangbranschen är en viktig faktor, och Covid-19 har också drivit på trenden mot självbetjäning istället för köer.

Fördelarna är flera för restaurangerna. Självbetjäningskiosker hjälper också restauranger att minska väntetiderna, förbättra orderprecisionen och, viktigast av allt, öka försäljningen – essentiella fördelar för många restauranger.

Självbetjäningskiosker gynnar även små kedjor och enskilda restauranger

Självbetjäningskiosker lanserades i stor utsträckning i stora självbetjäningskedjor såsom McDonald’s,
Kentucky Fried Chicken, Pizza Hut etc, men även mindre kedjor och enskilda restauranger
får klara fördelar av att använda dem.

Under många år har många utbildningscentra i de stora kedjorna använt frasen
”vill du ha pommes frites till det”, underförstått att de försöker få personalen att
sälja mer när folk beställer. Det lyckades på sina håll, men det visade sig också att
personalen snabbt glömde bort denna läxa. Detta är inte fallet med en självbetjäningskiosk,
som förutom att guida gästen genom alla menyval även kan visa fina, aptitretande
bilder av produkterna, vilket ofta får gästerna att köpa lite mer.

Självbetjäningskiosker säljer mer och löser problem med personalbrist

En självbetjäningskiosk löser också ofta problemet med personalbrist, och å andra sidan, om du har nog med personal, innebär en kiosklösning att restauratören kan använda personalen på ett mer flexibelt sätt och omfördela dem till andra uppgifter eller öka servicegraden för gästerna.

Tillsammans med de andra nämnda fördelarna, som orderprecision och minskade väntetider, är det svårt att se några nackdelar – men ändå!!!

Det visar sig nämligen på många håll att köerna och kundernas upplevelse av väntetiderna inte är helt positiva. Det beror på att när du får kvittot på din beställning från självbetjäningskiosken måste du ändå ofta köa framför en skärm för att se när ditt nummer ropas upp så att du kan hämta maten. Då upplever gästerna inte att väntetiden blir kortare än om de skulle behöva vänta framför en bemannad kassa.

En del har löst det genom att låta personalen springa ut för att hitta gästen som har satt sig, men då behövs också extra personal, och ofta kan det bli missförstånd om vem som har beställt vad och var de sitter.  På vissa håll har man löst det med ett table tracking-system, vilket också kan vara en bra lösning;

Selvbetjening

https://discoversystems.se/produkt/guest-location-system-table-tracker/

 

 

Bona’mes integrerade lösning:

Bona’me är en modern kurdisk-turkisk restaurang med filialer i 8 tyska städer, som framgångsrikt har implementerat en enkel och kostnadseffektiv lösning för att förbättra sin service. Genom att kombinera en självbetjäningskiosk med ett personsökarsystem (https://discoversystems.se/produkt/pucksystem/) har de effektiviserat orderhanteringsprocessen. När kunderna lägger sin beställning i självbetjäningskiosken får de en personsökare som matchar deras beställning. Med hjälp av personsökaren kan restaurangpersonalen meddela kunderna när de kan hämta sin mat, vilket gör att kunderna slipper stå i kö. Bonas tillvägagångssätt säkerställer att kunderna får en enkel och smidig matupplevelse, samtidigt som restaurangen optimerar personalutnyttjandet och bibehåller kostnadseffektiviteten.

Discover Systems Logo