BLACKSTONE STEAK SVERIGE
Fokus på bra kundservice med ett anropsknapp system
Blackstone Steakhouse i Sverige är en restaurangkedja med 13 restauranger som lagar mat med kvalitetsråvaror. Rätterna serveras på glödande lavastenar.
Blackstone Steakhouse fokuserar på god kundservice och är mycket mån om att ge gästerna en förstklassig upplevelse. Därför har de också infört ett system med en anropsknapp vid borden, så att gästerna inte behöver sitta och vänta på att en servitör ska komma förbi, utan de kan kalla på serveringspersonalen genom att trycka på en knapp.
Det är inte bara gästerna som är nöjda med denna service. Serveringspersonalen berättar att de får mer dricks sedan systemet infördes, eftersom gästerna är gladare och mer nöjda. Och man kan inte ha för många nöjda kunder.
Restaurangägarna och souscheferna är också nöjda med systemet, eftersom det innebär snabb och precis korrekt service för gästerna och i slutändan en snabbare omsättning av borden, vilket i sin tur innebär extra omsättning.
Magnus Ehn säger: ”…Vi har faktiskt inte upplevt något negativt med anropsknappssystemet, eftersom det är till stor nytta för både våra gäster och vår personal. Glädjen smittar av sig, och om gästerna är nöjda så är vår personal det också. Personalen är naturligtvis glada över att det kommer in mer dricks.
Systemet kom som plug-and-play, så det var bara att placera dem på respektive bord. När kunderna trycker på knappen och kallar på servitören kan denne titta på sin klocka och se vilket bord som kallar och reagera omedelbart. Gästerna slipper sitta och vifta med armarna för att få servitörens uppmärksamhet.
Vi har bara knapparna liggande på borden, och när vi visar gästerna till bordet informerar vi dem om att de kan använda knapparna efter behov.
Det är win/win för både gäster och personal …”