Det pratas mycket om bristen på personal i restaurang- och hotellbranschen, och vilken utmaning detta är för ägare och ledare som måste hantera personalbristen. Det finns till och med restauranger som måste säga nej till gäster eller lämnar bord tomma.
Det är emellertid också en utmaning för servitörer och serveringspersonal som är på jobb, eftersom de ofta måste springa fortare för att de fattas kollegor. Detta sliter på folk och därför är det viktigt att ge dem så bra arbetsförhållanden som möjligt.
Det samma gäller när servitörer och serveringspersonalen har extra mycket att göra, eftersom detta inte bara påverkar gästerna som tycker att de väntar för länge på maten eller på att få betala etc., utan det påverkar även restaurangens möjligheter till merförsäljning, eftersom servitörerna inte hinner fokusera på detta.
En lösning är att hitta mer personal, men ett effektivt och enkelt personsökarsystem för servitörer kan också vara en hjälp. Ett servitörsystem kan spara tid och resurser, samt ge personalen mer tid att fokusera på gästerna med merförsäljning som resultat.
Många restauranger använder t.ex. en gammaldags klocka för att kalla på personalen när maten är klar och kan hämtas. Men om servitörerna har fullt upp händer det ofta att de inte hör klockan, vilket kan resultera i att gästen får kall mat.
Andra har närmast utvecklat en rutin som gör att serveringspersonalen står i köket eller framför utlämningsluckan och väntar på att maten ska bli klar. Det är helt klart tidsspill och väldigt oproduktivt.
Med ett personsökarsystem för servitörer behöver servitören eller serveringspersonalen inte springa förgäves till köket eller stå och vänta, utan de kan tillkallas på precis rätt tidpunkt. Detta sparar tid som då kan användas någon annanstans.
Förutom att servitörerna får ett effektivt arbetsflöde, råder det ingen tvekan om att kockarna också blir nöjda med ett servitörsystem, eftersom de naturligtvis föredrar att maten serveras så varm och fräsch som möjligt.
Förutom att restauranger och hotell kan ha stor nytta av ett personsökarsystem eller servicesystem för servitörer vid brist på personal, kan vissa också dra nytta av att introducera självbetjäning i ställer för servering i restaurangen.
Ett pucksystem kan användas mycket flexibelt om man har extra mycket att göra eller vid personalbrist. Man kan t.ex. bara använda det under de mest hektiska timmarna, och sedan kan man återgå till servering vid borden när det blir lite lugnare. Ett pucksystem för gästerna är som en anställd som kan sättas in när man har ett kortsiktigt eller långsiktigt behov av det, och är en ”anställd” som aldrig blir sjuk.
Så oavsett om du använder ett personsökarsystem för servitörer, ett servicesystem eller ett gästpucksystem, så få du ett effektivt system som utnyttjar dina anställdas tid optimalt och ger dig möjlighet förbättra din verksamhet. Så enkelt är det!
Oavsett vilket du väljer blir det enkelt och snabbt att installera. Kontakta oss för mer information eller läs mer här och se hur vi kan hjälpa ditt företag.
Vi hjälper alltid våra kunder att främja tillväxt genom att maximera potentialen och förbättra resultaten i alla företag!
Discover Systems AB
Kärleksgatan 2A
SE- 211 45 Malmö