Search
Generic filters

Personalbrist i restaurang- och hotellbranschen

Personalbrist i restaurang- och hotellbranschen

Personale mangel

För åttonde året i rad gjorde tyska hotell övernattningsrekord 2017: Med 430 miljoner bokningar fortsätter Tyskland att etablera sig som destination och konferens- och kongressland.

På den negativa sidan visar det sig att många hotell- och konferensarrangörerna har svårt att få tag på kompetent personal.

Personalbrist på kvalificerade arbetstagare är inte bara ett hett ämne inom dessa marknadssegment, men också inom HoReCa-industrin i allmänhet i flera Europeiska länder.

På Discover Systems arbetar vi varje dag för att förbättra, organisera och effektivisera våra kunders arbetsflöden i hotell, restauranger, kaféer, cafeterior, bistroer, barer, snabbmatskedjor, självbetjäningsrestauranger, bagerier och diskotek.

Självklart behöver du skickliga medarbetare, men om du använder tekniska verktyg, till exempel personsökarsystem och server call system, tjänar hela företaget det. Personsökarsystem eller server call system hjälper till med kommunikation och bättre organisation. Det sparar inte bara tid och pengar utan ökar också försäljningen.

Personsökarsystem innebär ett stort antal möjliga tillämpningar för framgångsrik drift på hotell, konferenslokaler eller restauranger. Här är några exempel:

Kök: Köket kan informera servitörerna med en enkel sökning till en specifik personsökare när maten är klar. På så sätt förlorar servitören inte tid i köket för att vänta på maten. Dessutom kan kocken enkelt och diskret kalla på servitören om han har en fråga om beställningen.

En annan fördel: Servitören kan tillbringa mer tid med gästerna, vilket ger bättre service, ökad kundnöjdhet och slutligen ökad försäljning. Det är viktigt att skicka sina beställningar snabbt till köket, är det ännu viktigare att betjäna maten snabbt efter det att den är färdiglagad, eftersom gästerna vill njuta av maten fräsch och varm. Ett personsökarsystem säkerställer rätt kommunikation och kundnöjdhet.

Hotellbar: På många hotell är baren inte alltid bemannad, särskilt på tidig eftermiddag och kvällstid. Det är inte alltid effektivt att ha personal bakom baren när det inte finns några gäster överhuvudtaget. Men om baren inte är bemannad kan det hända att gästerna kommer och går igen utan att vänta på, eller springa för att hitta personalen. Resultatet: den missnöjda gästen lämnar baren och intäkterna förloras. Lösningen: En personsökarknapp som kommunicerar med servitören via en klocka eller personsökare, så att gästerna bara behöver trycka på en knapp när de vill ha service. Detta är snabbt och effektivt – med stora fördelar både för gäster och verksamheten.

Konferensrum: Istället för att medarbetaren / servitören ständigt håller ett öga på konferensrummet där gästerna har möte – är rummet utrustad med en enkel personsökarknapp. Gästerna kan kalla på servicepersonalen enkelt och säkert om de behöver något. Detta innebär ingen förlorad arbetstid för personalen och en bra service till gästerna.

Mottagning: På många mindre hotell är receptionen inte alltid bemannad: Personalen har en mängd arbetsuppgifter och ledningen har inte råd med att en anställd skall spendera hela dagen i receptionen och bara vänta på gästerna. Lösningen på detta är ett personsökarsystem där gästen kan kontakta personalen med en knapptryckning. Ett okomplicerat och effektivt knapptryck gör det möjligt – det effektiviserar inte bara för hotellets personal, utan garanterar också nöjda gäster

Discover Systems Logo