Självbetjäning via en kiosk blir allt vanligare världen över. En kiosk ger god mening för att sälja mer och undvika köer i butiken. Men ofta händer det att gästerna ställer sig i kö framför där maten hämtas.
Det finns generellt fler lösningar som ger en snabbare expedition, men i slutändan är ett pagersystem den bästa lösningen. Genom att ge gästen en pager tillsammans med beställningen vid självbetjäningskiosken kan gästen sätta sig ner och känna sig trygg med att de kommer bli kallade när maten är klar. När köket har maten färdig kan man kalla på gästen genom att använda pagern som piper eller vibrerar, och gästen kan hämta sin mat och lämna tillbaka pagern.
Pagersystem på restauranger och caféer har varit kända i många decennier. Gästerna har alltid uppskattat att de får sin mat när den är klar, varm och färsk, och personalen har varit glad att de slipper springa runt eller ropa på gästerna.
Pagersystem är en win-win för restauranger och många andra ställen, och hjälper restaurangen precis som en kiosk att minska väntetider, säkerställa beställningar och självklart ge ökad omsättning och spara personalomkostnader.
Fler och fler människor är trygga med att beställa via en kiosklösning, då det ger dem en känsla av att vara mer i kontroll, och på en kioskskärm har man också möjlighet att visa fler och bättre digitala bilder som kan göra att gästerna tycker att maten ser mer aptitlig ut. Det är klart att fler och fler gäster, i alla åldrar, känner sig bekväma med att beställa via en kiosk.
Det förutspås att kioskmarknaden på global nivå kommer att växa från USD 22,69 miljarder 2021 till USD 52,05 miljarder 2028, och även om HoReCa-marknaden bara är en del av detta, så är en sådan utveckling självklart fantastisk. Vi är övertygade om att pagersystemet också kommer att märka denna ökning.
Trots att man beställer sin mat i en kiosk, är restaurangens service och arbete inte klart. Maten måste också antingen levereras till gästen eller hämtas av gästen själv. För restaurangen som redan har självbetjäning, eller om restaurangen har personalbrist (vilket är ett av de stora problemen inom HoReCa-branschen), kan restaurangen övergå helt eller delvis till självbetjäning.
Och det är här många restauranger inte ser hur en beställning via en självbetjäningskiosk kan kombineras med att gästerna själva ska hämta maten. Hur får gästen veta när maten är klar för hämtning? Vissa kanske tycker att en stor digital skärm där hämtarnumret visas kan vara en lösning. Men detta leder ofta till att gästerna måste stå i kö framför skärmen, och därmed får man återigen en situation där gästerna blir missnöjda över att behöva stå i kö.
Andra springer ut med maten om de har tid, men problemet är ofta att man måste hitta var gästen sitter, och det kan innebära att man måste ropa ut i lokalen för att meddela vilken rätt man kommer med. Det är nog ingen av vare sig gäster eller personal som tycker att det är trevligt med högljutt ropande.
Det finns faktiskt vissa pagersystem som kan hjälpa till med dessa kiosk-självbetjäning-situationer, oavsett om man vill springa ut med maten eller om man vill att gästen själv ska hämta.
Om man ska springa ut med maten är ett pager-gästlokaliseringssystem fördelaktigt. Detta kallas ofta för ett tabletracker-system. I princip handlar det om en pager som gästen får vid kiosken och tar med sig till sitt bord. I köket eller bakom disken kan personalen på en skärm se var gästen sitter och leverera maten till rätt bord.
Lösningen för ett system där gästen själv hämtar maten kan vara ett helt vanligt pagersystem, där gästen får pagern tillsammans med sin beställningsbon vid kiosken. När maten är klar ges signal till pagern från köket eller disken, och pagern blinkar, piper eller vibrerar. Enkel och smidig.
En alternativ lösning till kiosker är att använda beställnings-QR-koder vid borden. Här beställer gästen maten genom att skanna en QR-kod som ger dem menyn samt möjlighet att beställa (och i vissa system även betala). Generellt kan köket då se var gästen sitter och leverera maten till det specifika bordet när det är klart.
Vad många restauranger inte vet är att man även kan använda QR-beställning med självbetjäning och låta gästerna själva hämta maten. I de fallen utrustas bordet med en QR-kod och en stationär display där det finns en pager. Gästen får via appen veta att när pagern i den stationära displayen på bordet blinkar och piper, är deras mat klar för hämtning. Detta sparar naturligtvis massor av tid för personalen som kan användas till andra uppgifter.
Kontakta oss och få bra råd om hur du kan hjälpa din personal och få nöjda gäster. Vi har trots allt över 20 års erfarenhet av detta.
Vilket du än väljer kommer det att vara enkelt och snabbt att installera. Kontakta oss för mer information eller läs mer här och se hur vi kan hjälpa ditt företag.
Vi hjälper alltid våra kunder att främja tillväxt genom att
maximera potentialen och förbättra resultaten i alla företag!
Discover Systems AB
Kärleksgatan 2A
SE- 211 45 Malmö